il me disait que le 4motion du tiguan etait le meme que celui du Audi (meme pièce) et on le sait le 4motion de audi a fait ses preuves.
si je regarde sur ces 2 sites j'en vient a une conclusion, corrigé moi si je me trompe...
https://www.subaru.ca/WebPage.aspx?WebS ... lYear=2018" onclick="window.open(this.href);return false;
http://blogs.youwheel.com/2015/02/25/aw ... n-4motion/" onclick="window.open(this.href);return false;
J'aime le AWD de Subaru a cause de leur différentiel LSD central et arrière. (J'adore le feeling du diff. Torsen arriere du BRZ) et le design symétrique de leur mécanique.
chez VW et audi leur mécaniques se divisent en 2 grande famille:
1- transverse engine layout (not a “true” AWD)
2- longitudinal engine layout (symétrique AWD full time)

Quattro/4Motion on Audi/VW cars with transverse engine layout
(Audi A3/S3, Q3; All VW models except Touareg)
They are using the Haldex system, which can be considered to be a pure FWD most of the time (rear wheels only receive ~5% power under normal situations); Rear wheel only get power when front wheel slipping is detected.
Haldex system electronically engages the multi-plate clutch coupling to transfer power to rear wheels. Since such clutch coupling will generate lots of heat and wear under long time/heavy load usage, the Haldex system control logic can only be designed to transfer a very small amount of power to the rear wheels under normal driving conditions (to prevent overheating and excessive wear issues), making it more like a “on-demand” type of AWD system.
Bref:
Le crosstrek 25k$ manuel offre le AWD symétrique a prise constante avec un Différentiel VLSD central (visco-coupleur) et ouvert arriere (pas LSD Torsen).
vs
Le Tiguan 31k$ (automatique seulement) offre le 4motion transverse “on-demand” avec le system Haldex (similaire au Honda CR-V)